Listwa - pasek

poniedziałek, 21 stycznia 2019

WRC 2019: Kalendarz, kierowcy i załogi, zmiany przepisów, gdzie oglądać w TV?

Już w najbliższy weekend startuje kolejny, 47. sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Na załogi czekać będzie aż czternaście rajdów. Tradycyjnie, pierwszym z nich będzie Rajd Monte-Carlo. W nadchodzącym sezonie doszło do wielu zmian - nie tylko wśród zawodników i ekip najmocniejszej klasy, ale też w przepisach WRC.

KALENDARZ
Tegoroczny kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata liczy 14 rajdów, które odbędą się na 5 kontynentach. Nowością będzie Rajd Chile, który rozegrany zostanie na nawierzchni szutrowej. Sezon zakończy Rajd Australii, jak było w poprzednim roku.

  1. 87. Rajd Monte Carlo - 24-27.01 - nawierzchnia mieszana
  2. 67. Rajd Szwecji - 14-17.02 - śnieg
  3. 16. Rajd Meksyku - 7-10.03 - szuter
  4. 62. Rajd Korsyki - 28-31.03 - asfalt
  5. 39. Rajd Argentyny - 25-28.04 - szuter
  6. 1. Rajd Chile - 9-12.05 - szuter
  7. 53. Rajd Portugalii - 30.05-2.06 - szuter
  8. 16. Rajd Sardynii - 13-16.06 - szuter
  9. 69. Rajd Finlandii - 1-4.08 - szuter
  10. 37. Rajd Niemiec - 22-25.08 - asfalt
  11. 12. Rajd Turcji - 12-15.09 - szuter
  12. 75. Rajd Wielkiej Brytanii - 3-6.10 - szuter
  13. 55. Rajd Hiszpanii - 24-27.10 - nawierzchnia mieszana
  14. 28. Rajd Australii - 14-17.11 - szuter
ZAŁOGI
W najwyższej klasie WRC zostały zgłoszone 4 załogi do klasyfikacji zespołowej: Citroen Total WRT, M-Sport Ford WRT, Hyundai Shell Mobis WRT oraz Toyota Gazoo Racing WRT. Spore zmiany zaszły w składach wyżej wymienionych ekip.
Skład francuskiej ekipy został całkowicie zmieniony. W tym roku w C3 WRC zasiądą 6-krotni rajdowi mistrzowie świata, czyli Sebastien Ogier/Julien Ingrassia oraz zeszłoroczny duet Toyoty - Esapekka Lappi i Janne Ferm. Zeszłoroczni kierowcy Citroena, czyli Craig Breen i Mads Ostberg, wypadli ze stawki kierowców WRC. Jedynie Norweg będzie się pojawiać na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata, gdyż będzie się ścigał w nowopowstałej klasie WRC2 Pro Championship Citroenem C3 R5. Pierwszy start kierowcy planowany jest na 2 lutego w Rajdzie Hadeland, zaś później wystartuje on w Rajdzie Szwecji.
W M-Sporcie również zaszły zmiany. W ekipie pozostali Elfyn Evans oraz Teemu Suninen. Obaj kierowcy zmienili swoich pilotów - na prawym fotelu Brytyjczyka zasiądzie Scott Martin, zaś z Finem jeździć będzie Marko Salminen. W ekipie pojawił się Pontus Tidemand. Szwed zaliczy z M-Sportem dwie imprezy - Rajd Monte Carlo oraz Rajd Szwecji. Zeszłorocznego wicemistrza klasy WRC2 pilotować będzie Ola Floene. Dodatkowo na start za kierownicą Fiesty WRC może liczyć Gus Greensmith. Pojawi się on wśród najszybszych załóg podczas Rajdu Portugalii, zaś przez resztę sezonu będzie rywalizował w klasie WRC2 Pro jeżdżąc Fiestą R5, również obsługiwaną przez M-Sport. Oprócz kierowców, zmiana pojawiła się na stanowisku szefa zespołu - Malcolma Wilsona zastąpił Rich Millener.
Sporym zaskoczeniem było przejście Sebastiena Loeba z Citroena do Hyundaia. Francuz podpisał z ekipą dwuletni kontrakt. W tym sezonie pojedzie on w sześciu rajdach. Na prawym fotelu 9-krotnego mistrza świata zasiądzie znany już Daniel Elena. O punkty dla zespołu będą walczyć też Dani Sordo/Carlos del Barrio (którzy pojadą w 10 rajdach), Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul oraz Andreas Mikkelsen/Andres Jaeger (wystąpią we wszystkich tegorocznych rundach).
W ekipie Toyoty miejsce Esapekki Lappiego zajął powracający do WRC Kris Meeke. Pilotem jego został Sebastian Marshall, który w poprzednim sezonie współpracował z Haydenem Paddonem. Nowozelandczyk w tym roku nie pojawi się w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W Yarisie WRC zobaczymy także duety Ott Tanak/Martin Jarveoja i Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Jednorazowy start w samochodzie japońskiej ekipy zaliczy Marcus Gronholm, jednak nie będzie on zdobywać punktów dla zespołu. Fin zaliczy start w Rajdzie Szwecji, co ma być dla niego prezentem z okazji 50. urodzin. Pilotować go będzie Timo Rautiainen.

Podsumowując (w nawiasie został podany wybrany przez kierowcę numer startowy i liczba rund, w których weźmie udział, jeśli nie pojawi się we wszystkich czternastu):
- Citroen Total WRT: Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (1), Esapekka Lappi/Janne Ferm (4);
- M-Sport Ford WRT: Teemu Suninen/Marko Salminen (3), Elfyn Evans/Scott Martin (33), Pontus Tidemand/Ola Floene (7, 2 rundy), Gus Greensmith/Elliott Edmondson (34, 1 runda);
- Hyundai Shell Mobis WRT: Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (11), Andreas Mikkelsen/Andres Jaeger (89), Sebastien Loeb/Daniel Elena (19, 6 rund), Dani Sordo/Carlos del Barrio (6, 10 rund);
- Toyota Gazoo Racing WRT: Kris Meeke/Sebastian Marshall (5), Ott Tanak/Martin Jarveoja (8), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (10).

PRZEPISY
W przepisach na sezon 2019 również zaszło wiele zmian:
  • likwidacji uległa kategoria WRC3. W zamian powstała kategoria WRC2 Pro Championship, gdzie rywalizować będą zespoły fabryczne. Klasa WRC2 będzie wyłącznie dla załóg prywatnych;
  • skrócono całkowitą długość wszystkich odcinków specjalnych jednego rajdu z 500 km do 350 km;
  • kierowcy jadący z priorytetem 1 (czyli osoby jadące w fabrycznych zespołach w klasie WRC) mogli wybrać dowolny stały numer startowy na cały sezon, oprócz numeru 1 - ten należy do zeszłorocznego mistrza świata;
  • zmniejszono liczbę dni testowych dla producentów WRC całym w roku z 55 do 42 dni - ma to na celu ograniczenie wydatków zespołów.
We wspomnianej klasie WRC2 Pro każdy zespół może wystawić po dwóch zawodników - do klasyfikacji końcowej będzie się liczyć osiem najlepszych występów. Każda załoga musi wziąć udział w co najmniej 7 rundach, w tym w jednej poza Europą. Polskim akcentem będzie start Łukasza Pieniążka w 10 rundach za kierownicą Forda Fiesty R5 w kategorii WRC2 Pro.

Dodatkowo poznaliśmy już zasady rywalizacji w klasie Junior WRC. Kierowcy ścigać się będą Fordami Fiesta R2T, która będzie przygotowywany przez krakowski oddział M-Sportu. Załogi pojawią się na trasach Rajdu Szwecji, Rajdu Korsyki, Rajdu Sardynii, Rajdu Finlandii oraz Rajdu Wielkiej Brytanii.

RELACJE Z RAJDÓW

Niestety, sezonu 2019 nie będziemy mogli śledzić w polskiej telewizji, jak to miało miejsce rok temu w Canal+ i nSport+. Kibicom pozostają darmowe podsumowania każdej imprezy i jeden odcinek z rajdu na Red Bull TV (LINK) oraz transmisje poprzez serwis WRC+ (LINK), gdzie subskrypcja kosztuje od 4,99 euro do 89,99 euro w zależności od pakietu i czasu trwania wykupionej transmisji.



fot. redbullcontentpool.com

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagramaaby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz