Listwa - pasek

wtorek, 25 czerwca 2019

Rajd Polski 2019: Walka nie tylko w najmocniejszej klasie

Choć oczy kibiców i obserwatorów są zwrócone przede wszystkim na zawodników walczących o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, to walka w polskiej rundzie mistrzostw Europy będzie się toczyć na wielu frontach.

W rajdach samochodowych zawodnicy ścigają się różnymi samochodami. Podczas każdej z imprez kibice mogą oglądać zarówno załogi w mocnych, wyczynowych samochodach, jak mniejszych i tańszych autach przeznaczonych dla kierowców, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę. Nie inaczej będzie podczas PZM 76. Rajdu Polski. Gra o zwycięstwo będzie się toczyć w wielu klasach.

FIA ERC 1 Junior
W poprzednich sezonach mistrzostw Europy ta kategoria nazywała się FIA ERC Junior U28. Zmianie uległa jednak tylko nazwa, a zasady oraz koncepcja pozostały niezmienione. Jest to klasa stworzona z myślą o młodych (wiek do 28 lat) kierowcach, którzy dysponują samochodami klasy R5, czyli najbardziej zaawansowanymi rajdówkami dopuszczonymi do europejskiego czempionatu. Do końcowej klasyfikacji liczą się cztery najlepsze wyniki wywalczone w sześciu rundach.

ERC 2
Kategoria dla maszyn mających więcej wspólnego z drogowymi samochodami. Samochody zaliczane do tej klasy muszą być w dużym stopniu oparte o seryjne, dostępne w salonach modele. Auta wciąż mają turbosprężarkę i napęd na cztery koła – mowa tutaj chociażby o Mitsubishi Lancerach czy Subaru Imprezach. Od sezonu 2019 w tej kategorii dopuszcza się również samochody typu R4-K oraz RGT. Pierwsza grupa to rajdówki wyposażone w pakiet przeróbek przygotowany przez firmę Oreca, a druga to tylnonapędowe auta rajdowe oparte m.in. o takie modele jak roadster Abarth 124 czy coupe Toyota GT 86.

ERC 3
W tej kategorii zobaczymy samochody z napędem na jedną oś i silnikami o pojemności 1,6 litra. Te auta mogą być napędzane jednostkami z turbodoładowaniem, jak na przykład Renault Clio R3T lub wolnossącymi silnikami – jak najliczniejsze w tej klasie auta R2 (np. Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2). Rywalizacja w tej klasie toczy się także w ramach ERC 3 Junior, czyli młodzieżowych mistrzostw dla kierowców w wieku do 27 lat.

Abarth Rally Cup
Nowością w tym sezonie FIA ERC jest Abarth Rally Cup – rozgrywki wprowadzone z myślą o zawodnikach, którzy chcą się ścigać jednakowymi samochodami z tylnym napędem. W tym wypadku ich bronią są włoskie Abarthy 124 Rally. To piękne nawiązanie do rajdowej historii. Na początku lat 70. Fiat zbudował rajdową wersję roadstera 124 Spider. Lekki i zwinny samochód, w rękach szybkich kierowców był skuteczną rajdową bronią. W sezonie 1972 Włoch Raffaele Pinto zdobył tym modelem mistrzostwo Europy, triumfując po drodze także w Rajdzie Polski. Rok później, na listę triumfatorów polskiego klasyka wpisał się kolejny kierowca w tym samochodzie – Niemiec Achim Warmbold. Fiatami 124 Spider startowali także Polacy, a w tym roku w Abarth Rally Cup mamy też „biało-czerwoną” załogę – Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka.

Klasyfikacja zespołowa
Każda z ekipy może zgłosić maksymalnie trzy samochody do klasyfikacji zespołowej niezależnie od kategorii, w której te auta startują. Dwie najlepsze załogi zdobędą punkty do klasyfikacji, a maksymalna liczba „oczek” to 50 – po 25 dla aut czteronapędowych i 25 w przypadku samochodów z napędem na jedną oś.

ERC Ladies’ Trophy
Kategoria dla Pań, która ma zachęcić je do aktywnego udziału w sporcie motorowym. Punkty przyznawane są za miejsca zdobyte w danych kategoriach. Klasyfikacja Pań obowiązuje podczas każdego rajdu, zaś do końcowo-rocznego wyniku liczone są cztery najlepsze imprezy.

źródło: rajdpolski.pl

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagramaaby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz