Przed nami 48. sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Mistrzowskiego tytułu wśród załóg będą bronić Ott Tanak i Martin Jarveoja, zaś wśród zespołów - Hyundai Motorsport, dla którego jeździć w tym sezonie będzie wspomniana dwójka. Na rok 2020 zaplanowano 14 rund, jednak jedna z nich została już odwołana. O tytuły w najwyższej kategorii będą walczyć załogi trzech zespołów - Hyundai'a, Toyoty i M-Sportu. W sezonie 2020 pojawiło się wiele zmian, jeśli chodzi o podział załóg na klasy - wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie poniżej.
Kalendarz WRC 2020
Tegoroczny kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata będzie składać się z 13 rund, choć jeszcze w listopadzie 2019 planowano o jeden rajd więcej. Zdecydowano się na odwołanie Rajdu Chile ze względu na kryzys polityczny w kraju. Pierwszą edycję tej imprezy, która rozegrana została w poprzednim sezonie WRC, wygrała załoga Tanak/Jarveoja.
Z kalendarza WRC wypadł Rajd Hiszpanii, który wyróżniał się spośród wszystkich imprez w całym roku mieszaną nawierzchnią - załogi zaczynały rywalizację na szutrze, zaś kończyły na asfalcie. Oprócz rundy rozgrywanej na Półwyspie Iberyjskim, wśród tegorocznych imprez rajdowego cyklu nie znajdziemy także Rajdu Korsyki oraz Rajdu Australii.
W sezonie 2020 zobaczymy 3 nowe rundy: powracający po 10 latach nieobecności w WRC Rajd Japonii, również powracający do cyklu (po 7 latach) Rajd Nowej Zelandii oraz Rajd Safari, który zostanie rozegrany w Kenii.
ZOBACZ TEŻ: Trzy nowe rundy w kalendarzu WRC 2020
- Rajd Monte-Carlo - 23-26.01 - asfalt/śnieg
- Rajd Szwecji - 13-16.02 - śnieg
- Rajd Meksyku - 12-15.03 - szuter
- Rajd Argentyny - 30.04-3.05 - szuter
- Rajd Portugalii - 21-24.05 - szuter
- Rajd Sardynii - 4-7.06 - szuter
- Rajd Safari - 16-19.07 - szuter
- Rajd Finlandii - 6-9.08 - szuter
- Rajd Nowej Zelandii - 3-6.09 - szuter
- Rajd Turcji - 24-27.09 - szuter
- Rajd Niemiec - 15-18.10 - asfalt
- Rajd Wielkiej Brytanii - 29.10-1.11 - szuter
- Rajd Japonii - 19-22.11 - asfalt
O tytuł mistrzowski wśród zespołów fabrycznych będą walczyć 3 ekipy: Hyundai'a, Toyoty oraz M-Sport. Z Rajdowych Mistrzostw Świata wycofał się Citroen, którego załogi - Ogier/Ingrassia i Lappi/Ferm przeszły kolejno do Toyoty i M-Sportu.
Do przetasowań doszło także w ekipie Hyundai'a - z Toyoty do koreańskiego zespołu przeszedł mistrzowski duet z ubiegłego sezonu - Tanak/Jarveoja. Za kierownicą i20 WRC zobaczymy także duety Sordo/del Barrio, Loeb/Elena oraz Neuville/Gilsoul. Posadę w pierwszym zespole stracili Breen i Nagle oraz Mikkelsen i Jaeger. Możliwe jednak, że zobaczymy jeszcze te duety na rajdowych trasach w autach Hyundai'a jeszcze w tym sezonie.
ZOBACZ TEŻ: Ott Tanak przechodzi do Hyundai'a
W tym roku barwy M-Sportu (Ford Fiesta WRC) reprezentować będą załogi Suninen/Lehtinen, Jocius/Varža, Greensmith/Edmondson oraz wspomniani Lappi i Ferm.
W ekipie Toyoty (Toyota Yaris WRC) zobaczymy cztery duety: Ogier/Ingrassia, Katsuta/Barritt, Evans/Martin oraz Rovanpera/Halttunen. Wszystkie zeszłoroczne załogi straciły miejsce w zespole - Meeke i Marshall nie znaleźli dla siebie miejsca w WRC, Latvala planuje wystartować w Rajdzie Szwecji, zaś byłego pilota Fina, Miikkę Anttilę, zobaczymy na prawym fotelu Fabii R5 Eerika Pietarinena.
Swój pierwszy start w WRC zaliczą mistrzowie klasy WRC2, czyli Pierre-Louis Loubet oraz Vincent Landais, jednak nie znamy jego daty oraz nie wiadomo z jakim zespołem wystartuje francuska załoga.
ZOBACZ TEŻ: WRC 2020: Barwy i składy zespołów fabrycznych Rajdowych Mistrzostw Świata
Zmiany regulaminowe w WRC 2020
Oprócz zmian w kalendarzu i zespołach, zaszły także zmiany w kategoriach Rajdowych Mistrzostw Świata. FIA postanowiło uprościć nazwy klas aut oraz klas w cyklu. Samochody WRC będą nazywane "Rally 1" - będzie to najwyższa kategoria, do której będą należeć auta aktualnej generacji wyprodukowane po 2017 roku.
Do "Rally 2" będą należeć wszystkie auta R5 zespołów fabrycznych oraz niezależnych. Dla nich została specjalnie stworzona klasa WRC2, która zastąpi ubiegłoroczną WRC2 Pro oraz WRC3 ("stara WRC2"). Aby w WRC2 ubiegać się o tytuł mistrzowski zespół będzie musiał wystartować co najmniej w 8 rajdach, w tym w jednym poza Europą. Jeden zespół będzie mógł wystawić maksimum dwa samochody. Natomiast, w WRC3 do klasyfikacji punktowej będzie się liczyć sześć najlepszych startów z siedmiu.
W "Rally 3" także zawierać się będą pozostałe auta z napędem na obie osie, w tym również auta R2 z tylnym dyferencjałem
R2 staną się autami "Rally 4", a zawodnicy startujący w nimi będą mieli możliwość walczyć o tytuł w Junior WRC. Samochody, które będą znajdować się w tej klasie będą wyposażone w silniki o pojemności 1,6 litra bez turbosprężarki, jednak możliwy będzie start np. Fordem Fiestą R2 z jednolitrowym motorem generującym moc 200 KM.
"Rally 5" to klasa, w której zawodnicy rywalizować będą samochodami R1. Znajdziemy w nich silniki z turbosprężarkami o pojemności 1 litra generujące moc około 150 KM.
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz