Listwa - pasek

wtorek, 19 stycznia 2021

WRC 2021: Kompendium wiedzy przed 49. sezonem Rajdowych Mistrzostw Świata [KALENDARZ, ZESPOŁY, ZMIANY W REGULAMINIE]

Sezon 2020 Rajdowych Mistrzostw Świata był kompletnie inny aniżeli planowano przed jego startem. Organizatorzy cyklu chcieli przeprowadzić 13 rajdów, jednak m.in. pandemia koronawirusa, która wybuchła w pierwszym kwartale ubiegłego roku, zmusiła władze WRC do reorganizacji sezonu. Ostatecznie udało się zorganizować łącznie 7 rund, które wyłoniły mistrzowski duet - Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassię. W sezonie 2021 zawodnicy mają rywalizować na trasach 12 rajdów w 11 różnych krajach.

KALENDARZ SEZONU WRC 2021

Mimo tego, że 49. sezon WRC jeszcze nie wystartował, to już doszło do kilku zmian w kalendarzu. Zniknęły z niego Rajd Szwecji i Rajd Wielkiej Brytanii. W przypadku obu tych imprez powodem była sytuacja pandemiczna. W ich miejsce weszły dwie rundy, które zadebiutują w Rajdowych Mistrzostwach Świata - fiński Arctic Lapland Rally (rozegrany będzie na śniegu) oraz belgijski Rajd Ypres (nawierzchnia asfaltowa). Organizatorzy WRC zabezpieczyli się na wypadek odwołania innych rund i na liście "oczekujących" są rajdy: Akropolu (Grecja), Turcji, Argentyny, Monza (Włochy) i Łotwy. Na liście imprez, które zobaczymy w tym roku miejsca nie znalazł Rajd Niemiec, który w 2020 roku został odwołany.

Na ten moment kalendarz sezonu 2021 WRC prezentuje się w taki sposób (aby zobaczyć zdjęcie w pełnej jakości należy kliknąć na zdjęcie):

  1. Rajd Monte Carlo (21-24 stycznia) - rajd z najbogatszą historią wśród wszystkich imprez z sezonu 2021 (89. edycja);
  2. Rajd Arctic Finland (26-28 lutego) - debiut w WRC;
  3. Rajd Chorwacji (22-25 kwietnia) - debiut w WRC, rajd ten zastąpi rundę w Meksyku;
  4. Rajd Portugalii (20-23 maja);
  5. Rajd Sardynii (3-6 czerwca);
  6. Rajd Safari (24-27 czerwca) - legendarny rajd w Kenii wraca do WRC po blisko 20 latach;
  7. Rajd Estonii (15-18 lipca);
  8. Rajd Finlandii (29 lipca - 1 sierpnia);
  9. Rajd Ypres (13-15 sierpnia) - debiut w WRC;
  10. Rajd Chile (9-12 września) - powrót do WRC po roku przerwy (na odwołanie rajdu nie miała wpływu pandemia);
  11. Rajd Hiszpanii (14-17 października) - powrót do WRC po roku przerwy (na odwołanie rajdu nie miała wpływu pandemia), FIA chce aby to był rajd wyłącznie asfaltowy;
  12. Rajd Japonii (11-14 listopada) - powrót do WRC po 10 latach.

ZESPOŁY WRC 2021

Wśród zespołów fabrycznych najwyższej klasy WRC nie doszło do wielu zmian. W tym roku o tytuł mistrzowski rywalizować będą ponownie 3 zespoły:
  • M-Sport - załogi: Teemu Suninen/Mikko Markkula, Gus Greensmith/Elliott Edmondson, Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (duet ten zadebiutuje w WRC),
  • Hyundai Shell Mobis WRT - załogi: Dani Sordo/Carlos del Barrio, Ott Tanak/Martin Jarveoja, Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Craig Breen/Paul Nagle,
  • Toyota Gazoo Racing WRT - załogi: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, Elfyn Evans/Scott Martin, Takamoto Katsuta/Daniel Barritt, Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.

W aucie WRC, w prywatnym zespole Hyundai 2C Competition, starty zapowiada duet Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais.

W klasie WRC2, czyli zespołów fabrycznych wystawiających auta klasy Rally2 zobaczymy:
  • portugalską ekipę Sports & You (Citroen C3 Rally2) - załoga Eric Camilli/François-Xavier Buresi;
  • francuską ekipę Saintéloc Junior (Citroen C3 Rally2) - załoga Sean Johnston/Alex Kihurani;
  • angielski M-Sport Ford WRT (Ford Fiesta R5 Mk. II) - załoga Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul;
  • południowo-koreański Hyundai Motorsport N (Hyundai i20 R5) - załogi Oliver Solberg/Aaron Johnston i Ole Christian Veiby/Jonas Andersson;
  • włoski Movisport - załoga Enrico Brazzoli/Maurizio Barone (Škoda Fabia R5) oraz Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Volkswagen Polo GTI R5);
  • niemiecką ekipę Toksport WRT (Škoda Fabia R5 Evo) - Marco Bulacia Wilkinson/Marcelo Der Ohannesian i Andreas Mikkelsen/Ola Fløene.
Z trwaniem sezonu 2020 załóg startujących w WRC2 będzie z pewnością przybywać.

ZMIANY W REGULAMINIE WRC

Najważniejszą zmianą będzie zmiana dostawcy opon w sezonie 2021. Od tego roku dla zespołów startujących autami klasy WRC oraz WRC2 dostarczać je będzie wyłącznie Pirelli. Dotychczas głównym dostawcą opon w Rajdowych Mistrzostwach Świata była firma Michelin.

W roku 2021 pojawi się nowa klasyfikacja, stworzona specjalnie dla zespołów. Klasyfikacje kierowców, pilotów i producentów - pozostają bez zmian. Aby taka klasyfikacja została na dany rajd stworzona, to zgłoszony zespół musi mieć co najmniej jednego rywala startującego autem tej samej marki, a w całym sezonie musi wystartować minimum w siedmiu imprezach.

Ze względu na okrojoną formę sezonu 2020 organizatorzy WRC zdecydowali się o wprowadzeniu zapisu w regulaminie, który określa minimalną liczbę rajdów. Od roku 2021 w jednym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata musi odbyć się co najmniej 6 imprez, by można było wyłonić mistrzów wśród kierowców, pilotów oraz producentów. 

Ostatnią zmianą będzie możliwość zdobycia dodatkowych punktów na konto zespołów producenckich na Power Stage. Podobnie, jak w przypadku walki o bonusowe "oczka" wśród kierowców, możliwość punktowania będzie mieć jedynie 5 najszybszych zespołów, jednak tylko dwie najszybsze załogi od jednego producenta będą miały prawo punktować.

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz