Życiowy wynik, w swoim zaledwie dziewiątym starcie w mistrzostwach Europy, wywalczył Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia Rally2). Kierowca ORLEN Team, wraz z Szymonem Gospodarczykiem, uplasował się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej zawodów. Jednocześnie Marczyk i Gospodarczyk zwyciężyli w klasyfikacji krajowego czempionatu, umacniając się na prowadzeniu w tym cyklu.
77. edycja Rajdu Polski, obchodzącego w tym roku swoje stulecie, odbyła się w dniach 18-20 czerwca. Zawody z bazą w Mikołajkach stanowiły inauguracyjną rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC), a także drugą odsłonę rywalizacji w ramach ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Łącznie zgłosiły się aż 102 załogi, w tym 44 dysponujące rajdówkami Rally2/R5, czyli najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do startów RSMP i FIA ERC.
Przez trzy dni najlepsze rajdowe załogi Europy, a także krajowa czołówka, ścigały się przy prawdziwie letniej, upalnej pogodzie. Nie spadła ani jedna kropla deszczu, co oznaczało, że na szybkich oesach na Mazurach rajdówki zostawiały za sobą spektakularne szutrowe „pióropusze”.
ORLEN 77. Rajd Polski rozpoczął się od dominacji załogi Nikołaj Griazin/Konstantin Aleksandrow (Volkswagen Polo GTI R5). Triumfatorzy Rajdu Polski z 2018 r. zwyciężyli na otwierającym rajd oesie Mikołajki Arena (2,5 km), w piątek wieczorem. Wynik wywalczony na krótkim odcinku specjalnym nie zapowiadał jednak tempa w jakim Rosjanie będą uciekać rywalom w sobotę. Griazin i Aleksandrow wygrali pięć pierwszych odcinków zaplanowanych na drugi dzień rajdu i uzyskali ogromną przewagę nad resztą stawki. Zajmujący drugie miejsce duet Aleksiej Łukjaniuk/Aleksiej Arnautow (Citroen C3 Rally2) tracił do liderów już 40,5 s. W przypadku sklasyfikowanych na trzeciej pozycji Andreasa Mikkelsena i Oli Floene (Skoda Fabia Rally2) strata wynosiła już ponad minutę.
Marzenia Griazina o drugiej wygranej w Rajdzie Polski prysnęły po OS 7. Na drugim przejeździe najdłuższej w rajdzie próby Wieliczki (28,7 km) przebił i kompletnie zniszczył dwie przednie opony, a następnie musiał wycofać się z rywalizacji. Rosjanin zabrał do samochodu tylko jedno koło zapasowe, a przepisy zabraniają jazdy do serwisu, jeżeli samochód nie ma opon na wszystkich czterech kołach.
Prowadzenie przejął Łukjaniuk, Mikkelsen awansował na drugą pozycję, a na trzecią lokatę wskoczyli najwyżej sklasyfikowani Polacy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2). Na kolejnych próbach Łukjaniuk wykazał się dojrzałością i skutecznością. Rosjanin znany z jazdy niezwykle szybkiej, bezkompromisowej, ale często kończącej się wypadkami, szanował samochód, umiejętnie dobierał tempo i nie popełniał błędów, utrzymując za sobą wszystkich rywali aż do samej mety.
– Ten rajd był ekstremalny, ale przekuliśmy naszą jazdę w zwycięstwo. Rywalizowaliśmy z wieloma szybkimi kierowcami, więc jestem szczęśliwy, że jesteśmy na mecie jako triumfatorzy – komentował dwukrotny mistrz Europy.
- Jestem zadowolony z drugiego miejsca. Aleksiej pojechał świetnie – mówił na mecie Andreas Mikkelsen, sklasyfikowany na drugim miejscu.
- Ten wynik to spełnienie marzeń, jestem przeszczęśliwy. Nieustannie pracujemy, żeby być coraz lepszym zespołem i coraz szybszą załogą, a ten rajd pokazał, że zrobiliśmy kolejny postęp. Dziękuję wszystkim ludziom, którzy z nami pracują – cieszył się 25-letni łodzianin Mikołaj Marczyk. Dla mistrza Polski z 2019 r. to życiowy wynik w rundzie Europejskiego czempionatu.
Blisko świetnego wyniku był także kolejny z mistrzów Polski w stawce – Wojciech Chuchała. Pilotowany przez Sebastiana Rozwadowskiego kierowca Skody Fabii Rally2 aż do 13 OS plasował się na czwartym miejscu. Niestety przez problemy z samochodem Chuchała i Rozwadowski spóźnili się na jeden z punktów kontroli czasu, za co otrzymali karę i spadli na siódme miejsce.
W klasyfikacji ProfiAuto RSMP podium utworzyły załogi Marczyk/Gospodarczyk, Chuchała/Rozwadowski oraz Grzyb/Poradzisz (wszystkie w Skodach Fabiach Rally2).
Mistrzostwa Europy to także rywalizacja w klasach. W kategorii ERC2 (tzw. samochody produkcyjne) zwyciężyła hiszpańska załoga Javier Pardo Siota/Adrián Pérez Fernández w Suzuki Swift. Sami Pajari i jego pilotka Enni Mälkönen byli zdecydowanie najszybsi wśród załóg w samochodach z napędem na przednią oś (kategoria ERC3). 19-letni Fin, jadący Fordem Fiestą Rally4, triumfował także w młodzieżowej kategorii ERC3 Junior.
Z kolei w krajowej „ośce”, czyli klasyfikacji załóg w samochodach z napędem 2WD puchar za zwycięstwo odebrali Jakub Brzeziński i Dariusz Burkat (Ford Fiesta Rally4).
ORLEN 77. Rajd Polski zakończył się w Warszawie. Dla uczczenia stulecia Rajdu Polski finałowy odcinek zawodów rozegrano na słynnej ulicy Karowej, gdzie co roku odbywa się Kryterium Asów, tradycyjnie kończące sezon sportów motorowych w naszym kraju. Blisko 2-kilometrową próbę Rally Poland 100th Anniversary transmitowano na żywo w telewizji oraz w internecie. Autorami najlepszego czasu byli Irlandczycy – Craig Breen i Paul Nagle (Hyundai i20 R5), którzy o włos pokonali Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka (+0,2 s). Ceremonię wręczenia nagród przeprowadzono w ważnym dla polskiego sportu miejscu – na błoniach PGE Stadionu Narodowego.
Następne rundą europejskiego czempionatu będzie szutrowy Rajd Lipawy na Łotwie (1-3 lipca). Z kolei stawka RSMP o kolejne punkty powalczy na asfaltowych oesach wokół Puław, podczas Rajdu Nadwiślańskiego (16-18 lipca).
Klasyfikacja ORLEN 77. Rajdu Polski po OS 14
- Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 Rally2)
- Mikkelsen/Floene (NOR/NOR, Skoda Fabia Rally2) - +18,4 s
- Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) - +1:54,7 s
- Solans/Marti (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) - +3:06,2 s
- Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Skoda Fabia Rally2) - +3:44,8 s
- Llarena/Fernandes (ESP/ESP, Skoda Fabia Rally2) - +3:46,5 s
- Chuchała/Rozwadowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) - +3:56,0 s
- Bonato/Boulloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) - +4:11,7 s
- Cais/Zakova (CZE/CZE, Ford Fiesta Rally2) - +4:16,6 s
- Grzyb/Poradzisz (POL/POL, Skoda Fabia Rally2) - +4:43,1 s
- Łukjaniuk/Arnautow - 38 pkt
- Mikkelsen/Floene - 33 pkt
- Marczyk/Gospodarczyk - 25 pkt
- Solans/Marti - 20 pkt
- Herczig/Ferencz - 17 pkt
- Llarena/Fernandez - 15 pkt
- Chuchała/Rozwadowski - 15 pkt
- Bonato/Boulloud - 11 pkt
- Cais/Zakova - 9 pkt
- Grzyb/Poradzisz - 7 pkt
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz