Zawody z bazą w drugim największym mieście Słowacji po raz piąty były rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a po raz trzeci stanowiły ostatnią odsłonę rywalizacji w krajowym czempionacie. Do 48. edycji imprezy zgłosiło się 78 załóg, w tym 18 duetów z Polski. Rajd Koszyc był również finałowym starciem w mistrzostwach Słowacji, historycznych mistrzostwach Słowacji, rajdowym pucharze Słowacji, a także przedostatnimi zawodami zaliczanymi do kalendarza FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej). Zawodnicy rywalizowali przez dwa dni (22-23 października) na 11 asfaltowych odcinkach specjalnych o łącznej długości 124,5 km.
Trzeci triumf Grzyba
Ostatecznie w ramach rundy RSMP wystartowało 17 załóg, z czego do mety w Koszycach dotarło 13 duetów. Najszybciej trasę 11 oesów pokonali Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w Rajdzie Koszyc walczyli o tytuł mistrzów Polski. Aby tego dokonać, wiceliderzy tabeli musieli zdobyć o 17 punktów więcej niż Kristensson i Johansson, więc od początku narzucili wysokie tempo rywalizacji.
Podczas sobotniego etapu (22 października) Grzyb i Binięda wygrali cztery z pięciu oesów i zakończyli dzień w roli liderów klasyfikacji generalnej, z ponad minutową przewagą nad Szwedami. Kristensson i Johansson świadomie nie forsowali tempa, ponieważ ukończenie Rajdu Koszyc na trzecim lub drugim miejscu dawało im tytuł niezależnie od wyników rywali. Trzecie miejsce po I etapie zajmowali Łotysze – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia R4), którzy na swoje konto zapisali zwycięstwo na kończącym dzień odcinku specjalnym.
W niedzielę (23 października) Grzyb i Binięda nie zwalniali i wygrali cztery pierwsze odcinki specjalne, śrubując swoją przewagę nad Szwedami do ponad 1,5 minuty. Kristensson i Johansson zamieniali się miejscami z Łotyszami. Sesks i Francis przejęli drugą pozycję po OS 6, ale na OS 8 stracili 12,7 s do Szwedów i spadli na trzecią lokatę. Tom z Andreasem wygrali przedostatnią próbę, a na kończącym zmagania Power Stage zremisowali z Grzybem i Biniędą. Ostatecznie reprezentanci polskiego zespołu Kowax 2Brally Racing utrzymali drugie miejsce i zameldowali się na mecie 48. Rajdu Koszyc ze stratą 1,30,2 s do zwycięzców. Na najniższym stopniu podium stanęli Sesks i Francis (+1:57,7 s).
Dla Grzegorza Grzyba był to piętnasty start i trzeci triumf w klasyfikacji generalnej Rajdu Koszyc. Tym wynikiem Polak przypieczętował swój siódmy w karierze tytuł rajdowego mistrza Słowacji.
Szwedzi najlepsi w Polsce
Drugie miejsce wywalczone w Rajdzie Koszyc oznacza, że tegoroczną batalię o mistrzostwo Polski na swoją korzyść rozstrzygnęli Tom Kristensson i Andreas Johansson. Drogę do tego sukcesu Szwedzi zaczęli od trzeciego miejsca i 24 punktów wywalczonych w 50. Rajdzie Świdnickim-Krause. Kluczowa w ich kampanii była szutrowa część sezonu. Z trzech rund rozgrywanych na luźnej nawierzchni Szwedzi wygrali dwie – 41. Rajd Podlaski i Rajd Żmudzi na Litwie, zdobywając komplet (70) punktów. Z kolei w ORLEN 78. Rajdzie Polski zajęli drugą pozycję i wywalczyli 29 „oczek”. Ich najsłabszym wynikiem był Marma 31. Rajd Rzeszowski. Na Podkarpaciu dwukrotnie łapali kapcie i ostatecznie finiszowali na siódmym miejscu, kończąc zawody z dorobkiem 15 punktów. W Rajdzie Śląska uplasowali się na drugim miejscu i dopisali do swojego konta 27 punktów. Po komplet punktów ponownie sięgnęli podczas rozgrywanego w trudnych warunkach 67. Rajdu Wisły. Drugie miejsce wywalczone na Słowacji, w połączeniu ze zwycięstwem na ostatnim, dodatkowo punktowanym oesie rajdu, dało 29 punktów.
W sezonie 2022 Kristensson i Johansson wygrali 42 z 90 rozegranych odcinków specjalnych (46 proc.). Zdobyli także najwięcej (33) punktów na Power Stage - finałowych próbach rund RSMP.
Polsko-szwedzki sukces
31-letni Kristensson pochodzi z Lund, blisko 100-tysięcznego miasta leżącego w prowincji Skania, na południowym zachodzie Szwecji. Świeżo upieczony mistrz Polski rajdową karierę rozpoczął w 2010 roku od startów w lokalnych rajdach w Szwecji. W 2016 roku wywalczył drugie miejsce w niemieckim pucharze Opla Adama, w którym przegrał tylko z Finem Jari Huttunenem, późniejszym mistrzem Polski z 2020 roku. W kolejnym sezonie Kristensson nie miał już sobie równych w tym cyklu, dzięki czemu wywalczył angaż w fabrycznym zespole Opla i starty w mistrzostwach Europy. Sezon 2018 Tom zakończył na drugim miejscu w klasie ERC3 (samochody z napędem na jedną oś) i w młodzieżowym cyklu ERC Junior U27. W tym roku zadebiutował także w mistrzostwach Szwecji, w których do tej pory łącznie zaliczył tylko dziesięć startów. W 2019 roku był drugi w Junior WRC – mistrzostwach świata dla młodych kierowców, a w następnym sezonie zwyciężył w tym cyklu. Dzięki temu w 2021 roku skorzystał z programu startów samochodem Rally2 w wybranych rundach mistrzostw świata, w klasie WRC2.
Od 2022 roku pilotem Kristenssona jest jego rówieśnik – Andreas Johansson. W obecnym sezonie ta załoga wzięła udział także w trzech rundach mistrzostw Europy (FIA ERC), a także wygrała dwa rajdy zaliczane do kalendarza mistrzostw Szwecji. We wszystkich tegorocznych startach Kristensson i Johansson korzystali z rajdowych wersji Hyundaia i20 (R5 i Rally2) przygotowanych przez Polski zespół Kowax 2Brally Racing.
Awans Bondera, mistrzostwo Kwiatkowskiego
W klasie NAT2, w której rywalizują załogi w mocnych samochodach z napędem na 4 koła, wywodzących się z dawnej grupy N/R4 triumfowali Piotr Parys i Andrzej Górski w Fordzie Fiesta Proto. Na drugim miejscu finiszowali Rafał Kwiatkowski i Jacek Zieliński (Subaru Impreza STi), którzy tym samym przypieczętowali tytuł rajdowych mistrzów Polski w tej kategorii.
Grzegorz Bonder i Paweł Pochroń (Renault Clio Rally4) byli najszybsi w gronie załóg w samochodach z napędem na jedną oś. Bonder z Koszyc wywiózł komplet punktów, co pozwoliło obronić trzecie miejsce w punktacji klasy 2WD. Na drugim miejscu w „ośce” finałową rundę RSMP ukończyli Błażej Gazda i Maciej Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4, +1:17,1 s). Najniższy stopień podium w tej klasie wywalczyli Jakub Matulka i Mateusz Martynek (Ford Fiesta R200, +1:49,5 s), którzy jednocześnie zwyciężyli w kategorii NAT4.
W klasie 3 Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) pokonali dysponujących identyczną rajdówką Marka Roeflera i Marka Bałę (+13,9 s).
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:07:31,4 s
2. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +1:30,2 s
3. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +1:57,7
4. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +2:47,8 s
5. Parys/Górski (Ford Fiesta Proto) +5:13,4 s
6. Kwiatkowski/Zieliński (Subaru Impreza STi) +7:50,3 s
7. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +8:57,3 s
8. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +9:11,2 s
9. Bonder/Pochroń (Renault Clio Rally4) +9:14,3 s
10. Gazda/Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4) +10:31,4 s
Klasyfikacja Power Stage – OS 11: Ruzin (6,65 km):
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 4:00,8 s (5 pkt)
1. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) 4:00,8 s (5 pkt)
3. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +2,7 (3 pkt)
4. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +3,2 s (2 pkt)
5. Parys/Górski (Ford Fiesta Proto) +8,7 s (1 pkt)
RSMP 2022 – punktacja po 48. Rajdzie Koszyc (runda 8/8):
1. Kristensson/Johansson 214 pkt
2. Grzyb/Binięda 204 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 158 pkt
4. Gabryś/Dymurski 98 pkt
5. Lubiak/Dachowski 71 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 71 pkt
7. Płachytka/Nowaczewski 69 pkt
8. Bolek/Jastrzębski 62 pkt
9. Jacek Sobczak 47 pkt
10. Sroka/Kielar 44 pkt
11. Parys/Górski 43 pkt
12. Kwiatkowski/Zieliński 41 pkt
13. Chwietczuk/Syty 40 pkt
14. Szeja/Szeja 40 pkt
15. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
RSMP 2022 – punktacja 2WD po 48. Rajdzie Koszyc (runda 8/8):
1. Sroka/Kielar 185 pkt
2. Jacek Sobczak 151 pkt
3. Grzegorz Bonder 149 pkt
4. Gazda/Mikuliszyn 137 pkt
5. Nowak/Grzelka 94 pkt
6. Predko/Sadowski 62 pkt
7. Gryczyńska/Gwiazda 57 pkt
8. Latos/Ragiel 52 pkt
źródło: rsmp.pl, fot. Jakub Rozmus
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz