Rajd Koszyc po raz drugi z rzędu zamyka rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i podobnie jak rok temu, właśnie na Słowacji poznamy odpowiedź na najważniejsze pytanie w RSMP - kto zostanie mistrzem Polski w generalce? W sezonie 2021 formalności w Koszycach dopełnili Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) po tym, jak zdominowali rywalizację w krajowym czempionacie.
Zawody z bazą w drugim największym mieście Słowacji czterokrotnie stanowiły rundę RSMP. Przed 2021 rokiem, uczestnicy mistrzostw Polski rywalizowali na asfaltowych oesach wokół Koszyc w sezonach 2010, 2011 i 2012. Impreza miała zakończyć również sezon 2020, ale ostatecznie odwołano ją z powodu pandemii koronawirusa, a finałowym starciem był Rajd Świdnicki-Krause.
W 2010 roku najlepsi w słowackiej rundzie RSMP byli Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000). Na trzeciej pozycji finiszowali Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran (Subaru Impreza), sięgając po pierwszy z czterech wspólnych tytułów mistrzów Polski.
Rok później krajową rywalizację zdominowali Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta S2000). Kajetanowicz z Baranem wywalczyli drugą pozycję i obronili tytuł. Po to, czego nie udało się osiągnąć w 2010 i 2011 roku, Kajto i Jarek sięgnęli w sezonie 2012 i wygrali rajd zarówno w klasyfikacji RSMP, jak i w generalce.
48. edycja Rajdu Koszyc to nie tylko runda RSMP. Zawody zaliczane są również do kalendarzy mistrzostw Słowacji, FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej), historycznych mistrzostw Słowacji, a także rajdowego pucharu Słowacji. Łącznie, we wszystkich cyklach zgłosiło się 78 załóg, z czego 18 to duety walczące o punkty do klasyfikacji RSMP.
Z jedynką na trasę ruszą wiceliderzy punktacji mistrzostw Polski – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Za dwukrotnym zwycięzcą Rajdu Koszyc ustawiono Toma Kristenssona i Andreasa Johanssona (Hyundai i20 R5), liderów tabeli. Na start na Słowacji nie zdecydował się Kacper Wróblewski. Po Rajdzie Wisły kierowca pilotowany przez Jakuba Wróbla nie ma już szans na mistrzowską koronę w sezonie 2022.
Trzeci numer startowy należy do Jaroslava i Erika Melicharków, dysponujących Fordem Fiestą WRC (niezgłoszeni do RSMP). Ciekawą rajdówkę, a konkretnie Skodę Fabię z kitem R4 firmy Oreca, przywiezie Martins Sesks – 23-letni Łotysz, który w 2018 roku wygrał z Tomem Kristenssonem rywalizację o mistrzostwo Europy w kategorii ERC 3 oraz ERC Junior U27. Kierowca tworzący załogę z Renarsem Francisem zmierzy się także z rywalami z polskiej klasy 2. W tej kategorii zgłoszeni są również Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, nr 8) oraz Michał Tochowicz i Piotr Białowąs (Citroen C3 Rally2, nr 7).
Dwie czołowe załogi klasy 2WD – Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4) oraz Jacek Sobczak i Michał Marczewski (Porsche 911 GT3) nie pojawią się na Słowacji, co oznacza, że ci pierwsi mogą już cieszyć się z tytułu mistrzów Polski w „ośce”. Drugim przypadło miano wicemistrzów w klasyfikacji 2WD.
W klasie 3 zabraknie Kamila Bolka i Łukasza Jastrzębskiego (Ford Fiesta Rally3), ale będą dwie inne załogi w konstrukcjach M-Sportu: Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski oraz Marek Roeffler i Marek Bała, którzy zaliczą pierwszy start autem tej klasy.
W ramach kategorii NAT2 powalczą trzy duety z Polski: Rafał Kwiatkowski i Jacek Zieliński (Subaru Impreza STI), Tomasz Ociepa i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta Proto) oraz Piotr Parys i Andrzej Górski (również Fiesta Proto).
W stawce RSMP są również załogi w samochodach z napędem na jedną oś. Czwórka z klasy czwartej to Grzegorz Bonder i Paweł Pochroń (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda i Maciej Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4), Marek Nowak z Adamem Grzelką (Opel Corsa Rally4) oraz Balbina Gryczyńska i Łukasz Gwiazda (Ford Fiesta Rally4).
Osamotnieni w klasie 4R2 będą Dawid Charytanowicz i Daniel Dymurski (Opel Adam R2). Z kolei w NAT4 zmierzą się trzy załogi: Paweł Latos i Dominik Ragiel (Honda Civic Type-R), Rafał Kulka i Aneta Marcol oraz Jakub Matulka i Mateusz Martynek (obie w Fordach Fiesta R200).
źródło: rsmp.pl, fot.: facebook.com/tomkristenssonmotorsport
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz