51. Rajd Świdnicki – co to za impreza?
Zawody zorganizowane przez Automobilklub Sudecki to pierwsza runda krajowego czempionatu (RSMP). Na trasie rajdu zmierzą się również zawodnicy zgłoszeni w ramach Motul Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli serii dla załóg w rajdówkach sprzed kilkudziesięciu lat. Kierowcy i piloci będą walczyć o jak najlepsze czasy przejazdu na trzynastu odcinkach specjalnych. Jedenaście z nich wytyczono na asfaltowych drogach wokół Świdnicy, a dwa zostaną rozegrane w centrum miasta. W rajdach samochodowych zawodnicy rywalizują wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli wyłączonych z ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych trasach. Między odcinkami rajdówki poruszają się w normalnym ruchu ulicznym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami.
51. Rajd Świdnicki – kto wystartuje? Zobacz rajdówki za milion złotych!
Do rajdu zgłosiło się 86 załóg. 39 z nich pojedzie samochodami z napędem na cztery koła. W tym gronie jest 12 duetów dysponujących konstrukcjami klasy Rally2 i R5. To najszybsze i najbardziej zaawansowane samochody, jakimi można się ścigać w Polsce. Mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!
W ramach inauguracyjnej rundy RSMP powalczy 65 załóg, z czego 46 może zdobywać punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Z kolei start w historycznym czempionacie zaanonsowało 21 załóg w rajdówkach sprzed lat.
Faworytami 51. Rajdu Świdnickiego są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb wielokrotnie stawał na podium tej imprezy, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W tym roku wrocławianin powalczy o swój piąty triumf w Rajdzie Świdnickim, czym może wyrównać rekord niezapomnianych mistrzów – Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. Zadanie Grzybowi może nieco ułatwić nieobecność Kacpra Wróblewskiego i Toma Kristenssona. Wróblewski, który w duecie z Jakubem Wróblem wygrał dwie poprzednie edycje Rajdu Świdnickiego, nie zgłosił się do inauguracyjnej rundy RSMP. Z kolei Szwed – ubiegłoroczny mistrz Polski – wraz ze swoim pilotem Andreasem Johanssonem zdecydował się na rywalizację w mistrzostwach Europy.
Samochodami najwyższej klasy dysponować będą także inni kierowcy, którzy mają na swoim koncie podium wywalczone na oesach wokół Świdnicy, czyli Maciej Lubiak (pilot: Grzegorz Dachowski, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Sylwester Płachytka (pilot: Jakub Gerber, Skoda Fabia Rally2 evo). Najpopularniejszą konstrukcją w klasie R5/Rally2 jest Skoda Fabia, którą wystartuje sześć załóg. Dwie pojadą Citroenami C3 Rally 2 (Tochowicz/Białowąs oraz Kotarba/Kotarba), a na trasie kibice zobaczą jeszcze takie samochody, jak Hyundai i20 R5 (Szeja/Szeja), Volkswagen Polo GTI R5 (Poloński/Sitek), Ford Fiesta Rally2 (Kołtun/Pleskot) i Citroen DS3 R5 (Marek Temple).
W Świdnicy pojawią się także Martins Sesks i Renars Francis, znani ze startów w mistrzostwach Europy. 23-letni Łotysz skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Kit, czyli rajdówki z napędem 4×4, wyposażonej w zestaw przeróbek, które upodabniają czeski samochód do konstrukcji Rally2.
51. Rajd Świdnicki – zróżnicowane rajdówki na liście zgłoszeń
W inauguracyjnej rundzie krajowego czempionatu wystartują nie tylko zawodnicy w tych najszybszych rajdówkach. Zacięta walka będzie się toczyć także w poszczególnych kategoriach. Ciekawie zapowiada się rywalizacja o zwycięstwo w klasie 3 (Rally3), do której dołączyli nowi zawodnicy. W poprzednim sezonie w tej kategorii regularnie rywalizowały dwie załogi, a w Rajdzie Świdnickim o zwycięstwo powalczy już sześć duetów. Każdy z nich dysponuje identycznym samochodem – Fordem Fiestą Rally3, co zwiastuje wyrównany pojedynek o zwycięstwo w klasie. Skonstruowana i budowana w krakowskim oddziale M-Sportu Fiesta Rally3 jest obecnie jest jedynym dostępnym obecnie samochodem tej kategorii. Do takiej rajdówki przesiada się m.in. 23-letni Piotr Parys, który utworzy załogę z doświadczonym Damianem Sytym.
36 z 65 załóg zgłoszonych do rundy RSMP to duety w samochodach z napędem na jedną – przednią lub tylną oś. Zabrakło wśród nich urzędujących mistrzów Polski w klasie 2WD, czyli Adama Sroki i Patryka Kielara, których starty zatrzymały problemy budżetowe. Na szybkich oesach wokół Świdnicy zdecydowanym kandydatem do zwycięstwa w „ośce” jest Jacek Sobczak. Kierowca, pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego, dysponuje niezwykle mocnym Porsche 911 GT3, a swoje tempo potwierdził już rok temu wygrywając Rajd Świdnicki w klasie 2WD. O miejsca na podium powalczą także inni czołowi zawodnicy krajowej „ośki”: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda z Maciejem Mikuliszynem (Peugeot 208 Rally4) oraz Marek Nowak i Adrian Sadowski (Opel Corsa Rally4). Z wspomnianymi kierowcami zmierzy się również 23-letni Filip Pindel (pilot: Krzysztof Pietruszka, Peugeot 208 Rally4), który w poprzednim sezonie rywalizował w rundach mistrzostw Czech.
W gronie 21 załóg zgłoszonych w ramach mistrzostw historycznych jest aż dziewięć duetów w samochodach z napędem na wszystkie koła. Fordem Sierrą RS Cosworth wzorowanym na rajdówce Mariana Bublewicza pojadą Marek Suder i Marcin Kowalik – urzędującym mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Start w Świdnicy zaanonsował także Robert Luty (pilot: Marcin Celiński, Subaru Legacy 4WD), który trzy razy sięgał po tytuł w klasyfikacji generalnej HRSMP.
[PDF] Lista zgłoszeń do 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023[PDF] Lista zgłoszeń do 51. Rajdu Świdnickiego – mistrzostwa historyczne
51. Rajd Świdnicki – spotkanie z zawodnikami i puchar od mistrza Europy
Jeszcze przed rozpoczęciem zawodów kibice będą mieli okazję do rozmowy z zawodnikami, którzy wezmą udział w 51. Rajdzie Świdnickim. Spotkanie z czołowymi kierowcami i pilotami odbędzie się w piątek, 21 kwietnia o godzinie 19 w Centrum TMT Moto Group w Świdnicy. Na miejscu będzie można również z bliska zobaczyć rajdowe samochody, które już w sobotę ruszą na odcinki specjalne.
Z kolei na najlepszego debiutanta w 51. Rajdzie Świdnickim czeka wyjątkowe wyróżnienie i nagroda – specjalny puchar ufundowany przez Kajetana Kajetanowicza, czterokrotnego mistrza Polski, trzykrotnego mistrza Europy i czołowego kierowcy kategorii WRC2 w mistrzostwach świata. Kajetanowicza z Rajdem Świdnickim łączą fantastyczne wspomnienia. To właśnie w tych zawodach ustronianin odniósł swój pierwszy w karierze triumf w rundzie RSMP (2007). Trzy kolejne zwycięstwa wywalczył w latach 2009, 2012 i 2013.
51. Rajd Świdnicki – co, gdzie i kiedy można zobaczyć?
[ZIP] Mapy 51. Rajdu Świdnickiego[PDF] Informator 51. Rajdu Świdnickiego
tekst, fot.: rajdswidnicki.pl
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku oraz do śledzenia naszego Instagrama, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz