W Makowie Podhalańskim zakończono czwartą edycję Valvoline Rajdu Małopolski, drugą zorganizowaną w randzie rundy mistrzostw Polski. Zawody zaliczały się także do kalendarza FIA CEZ – Mistrzostw Strefy Europy Centralnej. Na asfaltowych odcinkach specjalnych w Beskidzie Makowskim rywalizowali również zawodnicy w rajdówkach historycznych (w ramach Millers Oils HRSMP), a także uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP), a więc cyklu rajdów okręgowych.
Do rywalizacji przystąpiły łącznie 93 załogi, w tym 24 z historycznego czempionatu i 32 zgłoszone do rundy RMP. Samochodami najwyższej kategorii Rally2/R5 dysponowało 12 duetów.
Łączna długość trasy rajdu wynosiła 399 km. Organizatorzy przygotowali 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 124 km.
Piątek dla braci Szejów
Harmonogram pierwszego etapu składał się z trzech oesów. Dwukrotnie zawodnicy pokonywali odcinki Barwałd (9,72 km) i Mucharz (11,29 km), a na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na sprinterskiej próbie w centrum Wadowic (1,35 km).
Pierwszymi liderami małopolskiej rundy RSMP zostali Zbigniew Gabryś i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Zwycięzcy OS 1 prowadzenie oddali jednak już po kolejnej próbie. Najlepszy rezultat na pierwszym przejeździe oesu Mucharz (OS 2) wywalczyli bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo) i awansowali na pozycję liderów.
Drugie starcie na oesie Barwałd na swoją korzyść również rozstrzygnęli bracia – tym razem Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2). Oes numer cztery (Mucharz) zakończył się zwycięstwem Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (Skoda Fabia Rally2 evo). Aktualni mistrzowie Polski i ubiegłoroczni triumfatorzy Valvoline Rajdu Małopolski awansowali dzięki temu na drugie miejsce. Kolejny oesowy triumf odnieśli na kończącym etap starciu na ulicach Wadowic.
Choć Szejowie wygrali w piątek tylko jeden odcinek specjalny, to na pozostałych czterech plasowali się w czołowej trójce i to oni zakończyli pierwszy etap Valvoline Rajdu Małopolski w roli liderów klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce należało do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy (+5,5 s), za którymi plasowała się kolejna rodzinna załoga – bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (+10,9 s). Pierwszą piątkę zamykały duety Gabryś i Syty (+13,9 s), a także Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2, +27,7 s).
Podobnie, jak w poprzednich latach, szybko potwierdziło się jak wymagające i zdradliwe są tutejsze trasy, nawet jeśli rywalizacja przebiega przy stabilnej pogodzie i na suchym asfalcie. Jako pierwsi przekonali się o tym Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wiceliderzy punktacji mistrzostw dachowali 800 m po starcie odcinka Barwałd. Na szczęście wyszli z tego zdarzenia bez szwanku.
Tempo i rozsądek zwycięzców
W sobotę, podobnie jak w piątek, zawodnicy rywalizowali na suchym asfalcie, choć miejscami musieli uważać na wilgotne fragmenty nawierzchni. W finałowym, dłuższym etapie zaplanowano niemal 81 km ścigania. Na ten dystans składały się po trzy przejazdy prób BTH Stryszów (9,3 km) oraz najdłuższego w rajdzie oesu Zawoja (14,35 km), a także dwa starcia na odcinku Maków Podhalański, który rozegrano najpierw w krótszym (4,32 km), a następnie w dłuższym wariancie (5,45 km), jako dodatkowo punktowany RMF FM Power Stage.
Kluczowa dla losów rywalizacji w rajdzie okazała się pierwsza sobotnia pętla, podczas której dwa z trzech oesów wygrali bracia Szejowie. W ten sposób liderzy zwiększyli swoją przewagę nad Grzybem i Biniędą do 18,2 s. Z rywalizacji, po niegroźnym wypadku na oesie Maków Podhalański, odpadli bracia Kotarbowie, zwalniając trzecią pozycję, którą przejęli Gabryś i Syty.
Obie próby składające się na kolejną pętlę (BTH Stryszów i Zawoja) najszybciej pokonali Kołtun i Pleskot. Szejowie utrzymali jednak tempo i zachowali przewagę nad Grzybem i Biniędą.
Podczas finałowej sekcji Szejowie nie popełnili błędu z ubiegłorocznej edycji Valvoline Rajdu Małopolskiego, kiedy to również prowadzili, ale rozbili samochód na trzy oesy przed metą i zakończyli jazdę. W końcówce zawodów pojechali rozsądnie, utrzymali prowadzenie i wygrali trzecią rundę RSMP.
Dla 41-letniego Szei to pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie mistrzostw Polski. Kierowca z Ustronia dokonał tego w swoim 37. starcie w RSMP, 21. za kierownicą samochodu najwyższej kategorii. Na drugim miejscu rywalizację ukończyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda, wolniejsi od Szejów o 10 s. Grzyb stanął na podium rundy krajowego czempionatu po raz 53. w karierze, a Binięda cieszył się z tego osiągnięcia po raz 14. W tej statystyce lepszy od Grzyba jest jedynie Jarek Baran – pilot, który 67. razy finiszował w pierwszej trójce.
Na trzecim miejscu metę Valvoline Rajdu Małopolski osiągnęli Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem (+24,9 s). Najszybsza załoga drugiego etapu zawodów awansowała na podium rzutem na taśmę – wygrywając finałową próbę, podobnie jak dwa wcześniejsze oesy. Czwartym miejscem zadowolić musieli się Gabryś i Syty (+25,2 s), którym do obronienia się przed atakiem rywali zabrakło 0,3 s. Czołową piątkę zamknęli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +58,3 s).
Z największą liczbą wygranych oesów ściganie zakończył Kołtun – najszybszy na pięciu próbach. Trzy odcinki zapisał na swoje konto Szeja, a po dwa wygrali Grzyb i Gabryś.
Prawo serii Sobczaka, Kowalczyka i Laskowskiego
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) 11 z 13 oesów wygrali Jacek Sobczak i Michał Marczewski. Na dystansie 124 km załoga Porsche 911 GT3 wypracowała 1:17,6 s przewagi i wygrała trzecią z rzędu rundę krajowego czempionatu w „ośce”, a także w klasie NAT3.
Jedynymi, którzy „wyrwali” oesowe triumfy Sobczakowi i Marczewskiemu byli Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz. 18-latek, jadący słabszym niż Porsche Fordem Fiestą Rally4, pokonał rywala na ulicach Wadowic, a także na kończącym zawody RMF FM Power Stage Maków Podhalański. Laskowski i Kuśnierz zakończyli Valvoline Rajd Małopolski na drugim miejscu w klasyfikacji 2WD i po raz trzeci z rzędu wygrali zmagania w klasie 4.
Również po trzecim z rzędu triumfie w swojej kategorii, na prowadzeniu w punktacji klasy 3 umocnili się Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk. Jadący Renault Clio Rally3 zawodnicy odnieśli przekonujące zwycięstwo na oesach Valvoline Rajdu Małopolski, pokonując najbliższych rywali o ponad cztery minuty.
Szymon Talik i Michał Trela (Subaru Impreza STi) zgarnęli komplet punktów w klasie NAT2. Z kolei w kategorii NAT4 pewnie zwycięstwo odnieśli Łukasz i Katarzyna Papaj (Renault Clio III Sport). Adam Rachwał i Sławomir Leja (Peugeot 208 R2) okazali się najlepsi w rywalizacji w klasie 4R2.
Grzyb nadal liderem
Na RMF FM Power Stage Maków Podhalański – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobył Kołtun. Za nim uplasowali się Grzyb (4 pkt), Gabryś (3 pkt), Szeja (2 pkt) oraz Matulka (1 pkt).
Pierwsze miejsce w punktacji RSMP utrzymali Grzyb i Binięda (89 pkt). Triumf w Valvoline Rajdzie Małopolski dał Szejom awans na pozycję wiceliderów cyklu (79 pkt). Za nimi plasują się Gabryś/Syty (56 pkt), Matulka i Dymurski (53 pkt) oraz Sobczak z Marczewskim (41 pkt).
W klasyfikacji 2WD, po zdobyciu w trzech pierwszych rundach 103 na 105 możliwych punktów, prowadzą Sobczak z Marczewskim. Kolejne miejsca zajmują Laskowski/Kuśnierz (85 pkt) oraz Chorbiński/Kielar (73 pkt).
Tym razem Majcher
W ramach Millers Oils HRSMP do rywalizacji ruszyły 24 duety w rajdówkach sprzed lat. Na dwóch pierwszych oesach tempo zmaganiom nadawali Filip Stopa i Rafał Ślęczka w BMW M3 E36 i to oni wracali do serwisu w Wadowicach jako liderzy historycznej klasyfikacji. Nie byli jednak jedyną załogą w samochodzie z napędem na jedną oś, która świetnie radziła sobie na krętych oesach Valvoline Rajdu Małopolski. W czołówce plasowali się także Arkadiusz Kula i Krzysztof Niedbała w Renault Megane Maxi oraz Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba (Opel Astra GSi). Na kolejnych próbach do głosu doszły duety, które dominowały w poprzednich rundach cyklu. Oesowymi zwycięstwami w stosunku 2:1 podzielili się Marcin Majcher i Daniel Leśnik (Subaru Legacy 4WD Turbo) oraz Bartłomiej Madziara i Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza) – najszybsi w dwóch pierwszych rajdach sezonu HRSMP.
Najlepiej pierwszy etap rozegrali Majcher z Leśnikiem i to oni zakończyli piątkową część rywalizacji jako liderzy. Ich przewaga była jednak daleka od komfortowej. Ledwie 5,3 s za prowadzącymi czaili się Stopa ze Ślęczką, a Madziarę i Pawłowskiego od pierwszego miejsca dzieliło 10,1 s. W grze o najwyższe lokaty nieustannie były załogi z historycznej „ośki”. Dość powiedzieć, że po pierwszym etapie cztery z sześciu czołowych załóg to duety w samochodach z napędem na jedną oś.
W gronie pechowców, którzy nie ruszyli do rywalizacji w drugim etapie imprezy byli bracia Tymoteusz i Domosław Rogowscy oraz Marek Suder i Marcin Kowalik. Pierwsi wypadli w piątek z drogi i uszkodzili zawieszenie w swojej ładzie 2103. Drugich zawiódł tylny dyferencjał w ich Fordzie Escorcie Cosworth 4x4.
Początek sobotniego ścigania zwiastował kolejne odsłony bity „osiek” z „czterołapami”. Świetną formę zasygnalizowali Pochłopień i Wątroba, najszybsi na dwóch pierwszych próbach. Karty odwróciły się po OS 8, na którym zakończyli oni jazdę, zwalniając trzecie miejsce, a przed atakami Madziary i Pawłowskiego drugiej pozycji nie obronili Stopa i Ślęczka. Drugą z trzech pętli załoga BMW M3 E36 rozpoczęła od straty blisko 30 sekund do zwycięzców próby. Problemy techniczne spowolniły też Kulę i Niedbałę. W efekcie załogi Majcher/Leśnik oraz Madziara Pawłowski odjechali reszcie stawki i stało się jasne, że zwycięstwo w Valvoline Rajdzie Małopolski będzie ich wewnętrzną sprawą.
Do finałowego oesu Majcher i Leśnik przystępowali z 10-sekundową przewagą i byli bliscy jej roztrwonienia na liczącej 5,45 km trasie do centrum Makowa Podhalańskiego. Kierowca Subaru Legacy 4WD Turbo popełnił błąd na jednym ze skrzyżowań, musiał cofać, ale ostatecznie utrzymał za sobą rywali. Po dwóch z rzędu zwycięstwach, Madziara i Pawłowski zameldowali się na mecie na drugim miejscu, 4,3 s za triumfatorami, wygrywając jednocześnie w kategorii 5 (roczniki 1991-1999). Trzecią z rzędu rundę historycznego czempionatu na trzeciej pozycji ukończyli Stopa i Ślęczka (+2:58,3 s). Czołową piątkę uzupełnili Kula z Niedbałą (+3:38,2 s) oraz Maciej Lubiak (+4:46,6 s). Po dwóch nieukończonych rundach, jadącego tym razem z Jaromirem Svecem kierowcę nie zawiodło jego zjawiskowe Porsche 911 SC.
Z powodów technicznych do mety w Makowie Podhalańskim nie dotarli Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek, których zatrzymał wyciek oleju w ich Audi Quattro S1, a także Krzysztof Woźnica i Grzegorz Sielicki (Volkswagen Golf I GTI). Wypadkowi na kończącej zawody próbie ulegli Tomasz i Joanna Jędrzejczak, których służby ratunkowe przetransportowały do szpitali.
W kategorii 1 (samochody z roczników 1931-1969) metę na pierwszym miejscu osiągnęli Artur Skrabalak i Dawid Gabryś w najstarszym stawce samochodzie, czyli Volvo Amazon 122 S. Zmagania w kategorii 3 (rajdówki z lat 1976-1981) zdominowali Lubiak ze Svecem. Wojciech i Adrian Kaszowscy (Ford Sierra RS Cosworth) z dużą przewagą wygrali rywalizację w kategorii 4 (1982-1990). W kategorii Historic Open +2000 komplet punktów zgarnęli Majcher z Leśnikiem, a w Historic Open -2000 – Paweł Szczotka i Krzysztof Mazur (Honda Civic VTi).
Zdecydowało 1,6 sekundy
Z taką, minimalną różnicą zakończyła się rywalizacja w ramach drugiej rundy Rajdowych Mistrzostw Południa. Zgodnie z regulaminem cyklu, jego uczestnicy pokonali skróconą wersję trasy Valvoline Rajdu Małopolski. Ściganie rozpoczęli w piątkowy wieczór, oesem w Wadowicach, a w sobotę dwukrotnie przejechali próby BTH Stryszów oraz Maków Podhalański i raz zmierzyli się na oesie w Zawoi.
Pierwszymi liderami zostali Łukasz Bobowski i Piotr Jendrysek w Hondzie Civic Type-R. 1,2 sekundy wolniej trasę w centrum Wadowic pokonali Marcin Gluza i Robert Sęk (Honda Civic VTi). Autorami trzeciego czasu byli Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (Peugeot 207 RC, +2,0 s).
Trzeci z wymienionych duetów w świetnym stylu rozpoczął główną, sobotnią część rywalizacji, wychodząc na prowadzenie z 8-sekundową przewagą. Zwycięstwo na OS 2 okazał się kluczowe. Na kolejnych próbach liderzy bronili się przed atakami Kamila Kawalca i Sebastiana Krzyżowskiego (Peugeot 208 GTi) oraz Szymona Gańczarczyka i Sławomira Parzyka (Citroen DS3 THP).
Kawalec i Krzyżowski próbę przejęcia prowadzenia przeprowadzili na finałowym oesie zawodów, odrabiając aż 5,8 s do Niemca i Bodniaka. To jednak nie wystarczyło i załoga w Peugeocie 208 RC odniosła swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w rundzie RMP. Niemiec i Bodniak odebrali również puchary za triumf w klasie RN1. Kawalec i Krzyżowski wywalczyli punkty za drugie miejsce (+1,6 s), a na najniższym stopniu podium stanęli Gańczarczyk z Parzykiem (+13,5 s).
W kategorii RN2 najlepiej pojechali Tomasz Biały i Mariusz Solecki (Ford Fiesta), a triumfatorami zmagań w klasie RN3 zostali Damian Boncela i Alicja Biernat (Kia Picanto).
Ściganie w klasach Open zdominowały załogi w samochodach z napędem na jedną oś. Najszybsi byli Marek Mularczyk i Bartosz Sajdak w Citroenie DS3 R3T Max. Blisko 40-sekund za nimi finiszowali Piotr Ilnicki z Aleksandrą Piekarską (Ford Fiesta Rally4), a trzecim najszybszym duetem klas Open zostali Tomasz Pławecki i Paweł Kaim (Open Adam R2).
Kolejną rundą RMP będzie Rajd Doliny Sanu. Pierwszą edycję tych zawodów zaplanowano na 5-6 lipca.
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa:1. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) 01:13:19.4 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally 2 Evo) +00:10 s
3. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +00:24.9 s
4. Gabryś/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +00:25.2 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +00:58.3 s
6. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +02:52.1 s
7. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +03:55.2 s
8. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally4) +04:09.7 s
9. Chorbiński/Kielar (Peugeot 208 Rally4) +05:11.3 s
10. Świder/Borycki (Ford Fiesta Rally4) +05:57.3 s
RSMP 2024 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
1. Grzyb/Binięda 89 pkt.
2. Szeja/Szeja 79 pkt.
3. Gabryś/Syty 56 pkt.
4. Matulka/Dymurski 53 pkt.
5. Sobczak/Marczewski 41 pkt.
6. Kołtun/Pleskot 41 pkt.
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 41 pkt.
8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt.
9. Kotarba/Kotarba 32 pkt.
10. Kowalczyk/Hryniuk 31 pkt.
RSMP 2024 – punktacja 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 3/7):
1. Sobczak/Marczewski 103 pkt.
2. Laskowski/Kuśnierz 85 pkt.
3. Chorbiński/Kielar 73 pkt.
4. Gazda/Mikuliszyn 53 pkt.
5. Świder/Borycki 40 pkt.
Valvoline Rajd Małopolski zostanie rozegrany w dniach 6–8 czerwca 2024 roku jako trzecia runda sezonu RSMP, trzecia runda FIA CEZ, trzecia runda Historycznych RSMP oraz druga runda Rajdowych Mistrzostw Południa. Sponsorem tytularnym rajdu jest firma Valvoline, a partnerami głównymi Województwo Małopolskie, Złomex, RMF FM, Motowizja oraz Młyn Jacka Hotel&SPA. Patronat nad rajdem objęli: Marszałek Województwa Małopolskiego, Starosta Suski Józef Bałos, Starosta Wadowicki Mirosław Sordyl, Burmistrz Makowa Podhalańskiego Michał Surmiak, Burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński, Wójt Gminy Stryszów Szymon Duman, Wójt Gminy Zawoja Michał Łukasik, Wójt Gminy Zembrzyce Joanna Stypuła, Wójt Gminy Stryszawa Rafał Lasek, Wójt Gminy Budzów Jan Najdek, Wójt Gminy Mucharz Paweł Paździora oraz Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Tadeusz Stela.
Partnerami zawodów są: VD, Powiat Suski, ProfilPur, Pochłopień, LURKA, BTH Import Stal, Wadowice, Hotel Restauracja Świt, Blachdom Plus, Auto-serwis Jancarz, Miejska Biblioteka Publiczna-Dom Kultury w Makowie Podhalańskim, Ostruszka Ubezpieczenia, Traviata, Żarpłyt, Solparts, BSG Parts, Drukarnia Skleniarz, Aquer, Ben-Stal, Ben-Spa, Extrteme Motors Kraków, Kolor Plus Studio, Ekoinstal, Wulkan, Honda Kolaczek, Dura rent a car, Finish-A, Trader materiały budowlane, Stalco, Firma Usługowa CATKOP, RajdoweAkcesoria.pl, nazwa.pl, LGD Podbabiogórze, Litdrew.pl, Źródło Żywiec, Mosur Warsztat, Cztery Pliszki, Heli Promotions, Kids&Jump Best Events, RacingShop.pl, CSR Auto Regeneracja, Adamek „RAF”, Auto Lux, Akces Plast, HyperNET, Drogbud Sobaniak, Sużyw, Wójtowicz Travel, Drewnoland, Góral, Metal Service, Cukiernia Ewa Maków Podhalański, Art-Stage, Hydro Truck Press Serwis, ZG Trans.
Patronat medialny objęły redakcje: Motowizja, Motorsport.com, Rallypl.com, Rally and Race, TVP3 Kraków, Sucha24.pl, PowiatSuski24.pl, DlaWas.info, malopolskaonline.pl, WadowiceOnline.pl, Rozmus Photography, eWRC-results.com, np126p.pl, SieScigam.pl, wrzuc.info, głos24, Kalwaria24.pl oraz Kurier Małopolski Zachodniej.
Organizatorem Valvoline Rajdu Małopolski jest Fundacja Sporty Motorowe, a promotorem firma GB pro.
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz