Walka o mistrzowskie tytuły w europejskim czempionacie wymaga zgłoszenia do FIA przed pierwszą rundą, w której dana załoga startuje. W przypadku rajdu z bazą w hiszpańskiej Kordobie, na liście zgłoszeń widnieją aż 64 załogi, które spełniły ten wymóg. Ich liczba może jeszcze się zwiększyć tuż przed Rajdem Węgier, bowiem będzie to ostatnia szansa, aby – zgodnie z regulaminem ERC - móc punktować w siedmiu z ośmiu rund mistrzostw Starego Kontynentu.
Organizowane już po raz 73. rajdowe mistrzostwa Europy (FIA ERC) to najstarszy rajdowy cykl na świecie, a Rajd Polski ma w nim rekordowy staż. W tym roku impreza zostanie zorganizowana w randze rundy Starego Kontynentu już po raz 54, a po raz 20. w Mikołajkach.
Trzydziestu wspaniałych
Liczbą, która zwiastuje ekscytujący sezon walki o miano najlepszych w Europie jest „30”. Co prawda 29 załóg w samochodach Rally2, a więc najbardziej zaawansowanych konstrukcjach dopuszczonych do startów w FIA ERC, zgłosiło się do rywalizacji na asfaltowych drogach na północ od Kordoby, ale Max McRae uzupełni grono spod znaku Rally2 już na Węgrzech. 20-letni bratanek słynnego Colina i syn Alistaira przesiada się w tym roku do Citroena C3 Rally2, którym będzie startował razem z Cameronem Fairem.Start w tegorocznej odsłonie europejskiego czempionatu zaanonsowała niemal cała czołówka cyklu. Począwszy od duetu Efren Llarena/Sara Fernandez (Citroen C3 Rally2), a więc mistrzów Europy z 2022 roku, przez załogi Simone Tempestini/Sergiu Itu (Skoda Fabia RS Rally2), Jon Armstrong/Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2), Yoann Bonato/Benjamin Bolloud (Citroen C3 Rally2), Robert Virves/ Jakko Viilo (Skoda Fabia RS), Mille Johansson/ Johan Gronvall (Skoda Fabia Evo) po Simona Wagnera i Hannę Ostlender (Hyundai i20 N Rally2).
Przygodę z FIA ERC kontynuują Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2) – triumfatorzy ostatniego Rajdu Śląska, który w poprzednim sezonie był finałową, decydującą rundą FIA ERC.
Wśród zgłoszonych są również zawodnicy powracający na oesy FIA ERC. Z bułgarską licencją wystartują Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrow (Skoda Fabia RS), którzy w ubiegłym sezonie wygrali trzy rundy mistrzostw świata w WRC2 i zajęli trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji. Mają też na swoim koncie zwycięstwo w Mikołajkach w 2018 roku. Nie zabraknie także byłych reprezentantów fabrycznego teamu Citroena: Madsa Ostberga (Citroen C3 Rally2), który tym razem utworzy załogę z Torsteinem Eriksenem oraz Stephane Lefebvre’a, który na prawy fotel rajdówki zaprosił Andy’ego Malfoya (Hundai i20 N Rally2).
Na starty w mistrzostwach Europy zdecydował się również 25-letni Dominik Stritesky (Skoda Fabia RS Rally2, pilot: Igor Bacigal), który w 2024 roku przełamał hegemonię Kopeckiego i Pecha w mistrzostwach Czech.
Polscy kibice z uwagą i nadziejami będą się przyglądali startom duetu Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk, którzy po ubiegłorocznym podium w FIA ERC celują tym razem w jego najwyższy stopień na koniec sezonu. Reprezentanci ORLEN Team mają już na koncie triumf w Rajdzie Polski (2022) i tym razem też będą należeli do grona faworytów rywalizacji na mazurskich szutrach.
Z Formuły 1 do FIA ERC
W nowej kategorii Master ERC zmierzy się Jos Verstappen, ojciec czterokrotnego mistrza świata Formuły 1 – Maxa Verstappena. Holender, wraz z Renaudem Jamoulem pojedzie Skodą Fabią RS Rally2. 53-letni Verstappen senior ma na swoim koncie triumfy na szczeblu mistrzostw Belgii, więc jego ambicje zapewne wykraczają poza kategorię dla dojrzałych zawodników. Mający w swoim sportowym CV aż 107 wyścigów Grand Prix Formuły 1, w tym dwa miejsca na podium tata Maxa, będzie zapewne bardzo groźny w rajdach o asfaltowej nawierzchni. Były kierowca Benettona, Tyrrella, Arrowsa i Minardi ma w swoich planach również start na mazurskich szutrach.Biało-czerwona reprezentacja
Kibice z Polski będą mieli za kogo trzymać kciuki. Aż jedenastu kierowców z biało-czerwonymi flagami ma stawić się na starcie inauguracyjnej rundy europejskiego czempionatu.Oprócz wspomnianych wcześniej Marczyka i Gospodarczyka – reprezentantów ORLEN Team – drugą najwyżej ustawioną załogą w stawce 42. Rally Sierra Morena są Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2).
Trzecim polskim duetem, który w Andaluzji skorzysta z rajdowej wersji Skody Fabii będą Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot. Hyundaia i20 N Rally2 wybrali z kolei Dariusz Biedrzynski z Rafałem Fiołkiem.
Mocniejsza niż przed rokiem będzie stawka Polaków w kategorii ERC3, przeznaczonej dla załóg w samochodach Rally3, czyli konstrukcjach stanowiących „pomost” między napędzanymi na jedną oś konstrukcjami Rally4, a topowymi maszynami Rally2.
Do Igora Widłaka i Daniela Dymurskiego (Ford Fiesta Rally3) dołączają aktualni mistrzowie Polski w klasie 3 – Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk, Błażej Gazda z Michałem Jurgałą oraz Sebastian Butyński z Łukaszem Jastrzębskim. Wszystkie trzy wymienione duety pojadą w Renault Clio Rally3 – drugim, obok Fiesty – dostępnym samochodem z tej kategorii.
Na rajdówki powstające w podkrakowskim oddziale M-Sportu (Ford Fiesta Rally3) postawili Adrian Rzeźnik i Kamil Kozdroń, a także Tymoteusz Abramowski z Jakubem Wróblem.
U Huberta Laskowskiego sporo zmian. Mistrz Polski w klasie 4 zmienił Forda Fiestę Rally4 na Peugeota 208 z tej samej klasy. Ponadto 19-latek będzie w tym sezonie tworzył załogę z hiszpańską pilotką Esther Gutiérrez.
Co ciekawe, Polacy są drugą najliczniej reprezentowaną nacją na liście zgłoszeń do pierwszej rundy FIA ERC 2025. Z Polski do Hiszpanii wybiera się aż 11 załóg. Więcej mają już tylko reprezentanci gospodarzy.
Kto z wymienionego grona stanie na starcie ORLEN OIL 81. Rajdu Polski? Tego dowiemy się 3 czerwca, kiedy to zostanie ogłoszona lista zgłoszeń do tych zawodów.
W Mikołajach polskich załóg będzie z pewnością znacznie więcej, bowiem ORLEN OIL 81. Rajd Polski to także runda mistrzostw naszego kraju (RSMP).
tekst: rajdpolski.pl, fot. Karolina Borkowska/MotoReporter24.pl
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz