Listwa - pasek

wtorek, 22 kwietnia 2025

Rajd Świdnicki 2025: Powrót kultowego odcinka specjalnego. Znana już jest obsada inauguracji sezonu.

81 załóg stawi się na starcie 53. edycji Rajdu Świdnickiego, który rozpocznie jubileuszowy, siedemdziesiąty sezon krajowego czempionatu. 54 załogi zmierzą się w ramach rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a pozostałe 27 duetów to uczestnicy cyklu dla zawodników w samochodach historycznych. W gronie zgłoszonych są zawodnicy wracający po przerwach, a także rajdówki znane z mistrzostw świata (WRC).

Rajd Świdnicki – drugie najstarsze zawody w tegorocznym kalendarzu RSMP – już po raz czwarty z rzędu budzą rajdowe samochody i zawodników z zimowego snu. Podobnie jak w trzech poprzednich sezonach, to właśnie na kultowych, asfaltowych oesach w Górach Sowich pretendenci do miana najlepszych w Polsce będą mieli pierwszą w tym roku okazję do walki o punkty i czołowe lokaty. W ciągu ostatniej dekady Rajd Świdnicki aż osiem razy inaugurował zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

W tym roku zespół organizatora zawodów – Automobilklubu Sudeckiego – przygotował trasę o długości 455,6 km, z czego blisko 150 km to łączny dystans 11 odcinków specjalnych. Zawody zostaną rozegrane w sprawdzonej, kompaktowej formule sobota-niedziela.

Pierwszy dzień rozpocznie się od odcinka testowego. Zawodnicy będą jeździć na odcinku z Bystrzycy do Julianowa, liczącym 6,55 km długości. Po uroczystym rozpoczęciu zawodów (14:00, Lodowisko OSiR w Świdnicy) ruszy rywalizacja na odcinkach specjalnych. W planie są cztery próby: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego - 3,1 km, od 15:30), Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km, od 16:37), Kamionki – Sierpnica (16,3 km, od 17:23) i drugie starcie na ulicach Świdnicy (3,1 km, od 19:20).

Harmonogram niedzielnego etapu składa się z trzech oesów. Zawodnicy dwukrotnie pokonają odcinki z Miłkowa do Kamionek (12,9 km, od 8:35 i 12:41) i Jodłownika do Srebrnej Góry (15 km, od 9:18 i 13:24). Z kolei na próbie wiodącej z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego (18 km) rajdowe załogi zmierzą się trzy razy (od 7:28, 11:34 i 15:40). Ostatni przejazd tego oesu będzie rozegrany jako Power Stage, a więc próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.

Dziewiątka w Rally2

Czołówkę listy zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego tworzą główni pretendenci do zwycięstwa w zawodach, a w skali całego sezonu – również do zdobycia tytułu mistrzów Polski. Dziewięć załóg przywiezie do Świdnicy samochody kategorii Rally2. To najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje, jakimi można startować w rajdach w Polsce.

Przywilej jazdy z pierwszym numerem startowym mają obrońcy tytułu – Jarek i Marcin Szejowie. Bracia z Ustronia ruszą do rywalizacji w nowszej wersji samochodu, którym zdobyli mistrzostwo, czyli Skodzie Fabii RS Rally2.

Na tę samą konstrukcję postawił Grzegorz Grzyb. Pilotowany przez Adama Biniędę kierowca powalczy o swój szósty triumf w Rajdzie Świdnickim. Zwycięstwo da mu miano samodzielnego rekordzisty zawodów. Oprócz Grzyba, pięciokrotnie najlepsi w Rajdzie Świdnickim byli nieodżałowani mistrzowie – Janusz Kulig (z Jarkiem Baranem), i Marian Bublewicz (z Ryszardem Żyszkowskim).

Trójkę otrzymał trzeci kierowca ubiegłego sezonu – Zbigniew Gabryś (Skoda Fabia RS Rally2), który do współpracy ponownie zaprosił Daniela Dymurskiego. Czwarty numer na rajdówkę naklei zespół Jakuba Matulki (Skoda Fabia RS Rally2). W poprzedniej edycji Rajdu Świdnickiego 24-latek zaliczył pierwszy start samochodem Rally2 na krajowych oesach i pierwsze podium w klasyfikacji generalnej rundy RSMP. Na sezon 2025 Matulka zmienił samochód – na Skodę Fabię RS Rally2 oraz pilota – na Damiana Sytego.

W niezmienionym składzie wystartują wicemistrzowie Polski z 2023 roku – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy zamykają pierwszą piątkę listy zgłoszeń.

Konstrukcjami Rally2 będą dysponowały też załogi Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (nr 6, Skoda Fabia RS Rally2), Piotr Krotosztyński/Adrian Sadowski (nr 8, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Szymon Talik (Hyundai i20 N Rally2).

Do walki o zwycięstwo z pewnością chce włączyć się Jakub Brzeziński (nr 9), wracający do rywalizacji za kierownicą samochodu Rally2 (Citroen C3). Wicemistrz Polski z 2016 roku ponownie utworzy załogę z niezwykle doświadczonym Jakubem Gerberem. Brzezińskiego z Rajdem Świdnickim łączą dobre wspomnienia. To właśnie w tych zawodach poznaniak odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo w ramach rundy Rajdowego Pucharu Polski (2014). W 2016 (w duecie z Bartkiem Bobą) i 2018 roku (z Kamilem Kozdroniem) – zajmował drugie miejsce w klasyfikacji generalnej imprezy, za każdym razem ustępując jedynie Grzybowi. Brzeziński na swoim koncie ma również trzy zwycięstwa w klasach (2017, 2019, 2021).

Mistrzowskie starcie w klasie 3

Siedem załóg powalczy o zwycięstwo w klasie 3 – kategorii przeznaczonej dla zawodników w samochodach Rally3. To konstrukcje stanowiące „pomost” między samochodami Rally4 – napędzanymi na jedną oś – a topowymi rajdówkami Rally2. Są nieco mniej zaawansowane i słabsze od aut Rally2, ale zastosowano w nich napęd 4x4.

W 2024 roku mistrzostwo Polski w klasie 3, w przekonującym stylu, zdobyli Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Renault Clio Rally3), których w Rajdzie Świdnickim zobaczymy z dziesiątym numerem startowym. Mistrzów czeka starcie z ubiegłorocznym triumfatorem „ośki”, czyli klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś (2WD). Michał Chorbiński, bo o nim mowa, zdecydował się na przesiadkę do Renault Clio Rally3, którym pojedzie z Adamem Chrzanowskim.

Pod „nieobecność” mistrza, w „ośce” zmierzy się 38 duetów. Pięć załóg z tego grona skorzysta z rajdówek klasy 4 (Rally4). Do klasy 4R2 zgłoszono dwa samochody, po jednym w NAT3 i NAT5, 10 w RN1, 3 w RN2 oraz 4 w RN3. Najliczniej reprezentowaną klasą w 2WD jest NAT4 (12 samochodów).

26 rajdówek 4x4 i konstrukcje z WRC

26 ze wszystkich 81 załóg wystartuje rajdówkami z napędem na wszystkie koła. Szesnaście to duety zgłoszone w ramach rundy RSMP. Pozostała dziesiątka to uczestnicy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Stawkę tej serii otwiera ubiegłoroczny mistrz Polski – Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD), który tym razem pojedzie z Mateuszem Adamskim.

Podczas Rajdu Świdnickiego debiut w historycznym czempionacie zaliczą dwie załogi w Skodach Octaviach WRC. W sezonach 1999-2003 takimi samochodami zawodnicy czeskiego producenta ścigali się w mistrzostwach świata. Pierwszym z „WuRCów” pojadą Rafał Molgo i Rafał Marton, a drugim Jakub Grochola (nie podał jeszcze nazwiska pilota).

Kolejną konstrukcją znaną ze światowego czempionatu jest Ford Escort Cosworth. Za jego kierownicą usiądzie Marek Suder – mistrz Polski w rajdach historycznych, a także triumfator Rajdu Świdnickiego, którego pilotować będzie Marcin Kowalik.

[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2025
[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. runda Millers Oils HRSMP 2025

Program 53. Rajdu Świdnickiego

Sobota, 26 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 37,3 km):

9:00-12:00 – odcinek testowy: Bystrzyca – Julianów (6,55 km)
14:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
15:30 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
16:37 – OS 2: Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km)
17:23 – OS 3: Kamionki – Sierpnica (16,3 km)
18:47 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
19:20 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
19:30 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min)

Niedziela, 27 kwietnia (7 odcinków specjalnych, łącznie 109,8 km):
7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min)
7:28 – OS 5: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
8:35 – OS 6: Miłków – Kamionki (12,9 km)
9:18 – OS 7: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
10:51 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
11:34 – OS 8: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
12:41 – OS 9: Miłków – Kamionki (12,9 km)
13:24 – OS 10: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
14:57 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
15:40 – OS 11: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (Power Stage, 18 km)
18:30 – ceremonia zakończenia zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)

tekst: rsmp.pl, fot. rsmp.pl/Kaja Wróblewska, Tomasz Klenka

Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku, aby być na bieżąco.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz