Rajd Świdnicki – drugie najstarsze zawody w tegorocznym kalendarzu RSMP – już po raz czwarty z rzędu budzą rajdowe samochody i zawodników z zimowego snu. Podobnie jak w trzech poprzednich sezonach, to właśnie na kultowych, asfaltowych oesach w Górach Sowich pretendenci do miana najlepszych w Polsce będą mieli pierwszą w tym roku okazję do walki o punkty i czołowe lokaty. W ciągu ostatniej dekady Rajd Świdnicki aż osiem razy inaugurował zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.
W tym roku zespół organizatora zawodów – Automobilklubu Sudeckiego – przygotował trasę o długości 455,6 km, z czego blisko 150 km to łączny dystans 11 odcinków specjalnych. Zawody zostaną rozegrane w sprawdzonej, kompaktowej formule sobota-niedziela.
Pierwszy dzień rozpocznie się od odcinka testowego. Zawodnicy będą jeździć na odcinku z Bystrzycy do Julianowa, liczącym 6,55 km długości. Po uroczystym rozpoczęciu zawodów (14:00, Lodowisko OSiR w Świdnicy) ruszy rywalizacja na odcinkach specjalnych. W planie są cztery próby: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego - 3,1 km, od 15:30), Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km, od 16:37), Kamionki – Sierpnica (16,3 km, od 17:23) i drugie starcie na ulicach Świdnicy (3,1 km, od 19:20).
Harmonogram niedzielnego etapu składa się z trzech oesów. Zawodnicy dwukrotnie pokonają odcinki z Miłkowa do Kamionek (12,9 km, od 8:35 i 12:41) i Jodłownika do Srebrnej Góry (15 km, od 9:18 i 13:24). Z kolei na próbie wiodącej z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego (18 km) rajdowe załogi zmierzą się trzy razy (od 7:28, 11:34 i 15:40). Ostatni przejazd tego oesu będzie rozegrany jako Power Stage, a więc próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
Dziewiątka w Rally2
Czołówkę listy zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego tworzą główni pretendenci do zwycięstwa w zawodach, a w skali całego sezonu – również do zdobycia tytułu mistrzów Polski. Dziewięć załóg przywiezie do Świdnicy samochody kategorii Rally2. To najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje, jakimi można startować w rajdach w Polsce.Przywilej jazdy z pierwszym numerem startowym mają obrońcy tytułu – Jarek i Marcin Szejowie. Bracia z Ustronia ruszą do rywalizacji w nowszej wersji samochodu, którym zdobyli mistrzostwo, czyli Skodzie Fabii RS Rally2.
Na tę samą konstrukcję postawił Grzegorz Grzyb. Pilotowany przez Adama Biniędę kierowca powalczy o swój szósty triumf w Rajdzie Świdnickim. Zwycięstwo da mu miano samodzielnego rekordzisty zawodów. Oprócz Grzyba, pięciokrotnie najlepsi w Rajdzie Świdnickim byli nieodżałowani mistrzowie – Janusz Kulig (z Jarkiem Baranem), i Marian Bublewicz (z Ryszardem Żyszkowskim).
Trójkę otrzymał trzeci kierowca ubiegłego sezonu – Zbigniew Gabryś (Skoda Fabia RS Rally2), który do współpracy ponownie zaprosił Daniela Dymurskiego. Czwarty numer na rajdówkę naklei zespół Jakuba Matulki (Skoda Fabia RS Rally2). W poprzedniej edycji Rajdu Świdnickiego 24-latek zaliczył pierwszy start samochodem Rally2 na krajowych oesach i pierwsze podium w klasyfikacji generalnej rundy RSMP. Na sezon 2025 Matulka zmienił samochód – na Skodę Fabię RS Rally2 oraz pilota – na Damiana Sytego.
W niezmienionym składzie wystartują wicemistrzowie Polski z 2023 roku – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy zamykają pierwszą piątkę listy zgłoszeń.
Konstrukcjami Rally2 będą dysponowały też załogi Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (nr 6, Skoda Fabia RS Rally2), Piotr Krotosztyński/Adrian Sadowski (nr 8, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Szymon Talik (Hyundai i20 N Rally2).
Do walki o zwycięstwo z pewnością chce włączyć się Jakub Brzeziński (nr 9), wracający do rywalizacji za kierownicą samochodu Rally2 (Citroen C3). Wicemistrz Polski z 2016 roku ponownie utworzy załogę z niezwykle doświadczonym Jakubem Gerberem. Brzezińskiego z Rajdem Świdnickim łączą dobre wspomnienia. To właśnie w tych zawodach poznaniak odniósł pierwsze w karierze zwycięstwo w ramach rundy Rajdowego Pucharu Polski (2014). W 2016 (w duecie z Bartkiem Bobą) i 2018 roku (z Kamilem Kozdroniem) – zajmował drugie miejsce w klasyfikacji generalnej imprezy, za każdym razem ustępując jedynie Grzybowi. Brzeziński na swoim koncie ma również trzy zwycięstwa w klasach (2017, 2019, 2021).
Mistrzowskie starcie w klasie 3
Siedem załóg powalczy o zwycięstwo w klasie 3 – kategorii przeznaczonej dla zawodników w samochodach Rally3. To konstrukcje stanowiące „pomost” między samochodami Rally4 – napędzanymi na jedną oś – a topowymi rajdówkami Rally2. Są nieco mniej zaawansowane i słabsze od aut Rally2, ale zastosowano w nich napęd 4x4.W 2024 roku mistrzostwo Polski w klasie 3, w przekonującym stylu, zdobyli Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Renault Clio Rally3), których w Rajdzie Świdnickim zobaczymy z dziesiątym numerem startowym. Mistrzów czeka starcie z ubiegłorocznym triumfatorem „ośki”, czyli klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś (2WD). Michał Chorbiński, bo o nim mowa, zdecydował się na przesiadkę do Renault Clio Rally3, którym pojedzie z Adamem Chrzanowskim.
Pod „nieobecność” mistrza, w „ośce” zmierzy się 38 duetów. Pięć załóg z tego grona skorzysta z rajdówek klasy 4 (Rally4). Do klasy 4R2 zgłoszono dwa samochody, po jednym w NAT3 i NAT5, 10 w RN1, 3 w RN2 oraz 4 w RN3. Najliczniej reprezentowaną klasą w 2WD jest NAT4 (12 samochodów).
26 rajdówek 4x4 i konstrukcje z WRC
26 ze wszystkich 81 załóg wystartuje rajdówkami z napędem na wszystkie koła. Szesnaście to duety zgłoszone w ramach rundy RSMP. Pozostała dziesiątka to uczestnicy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.Stawkę tej serii otwiera ubiegłoroczny mistrz Polski – Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD), który tym razem pojedzie z Mateuszem Adamskim.
Podczas Rajdu Świdnickiego debiut w historycznym czempionacie zaliczą dwie załogi w Skodach Octaviach WRC. W sezonach 1999-2003 takimi samochodami zawodnicy czeskiego producenta ścigali się w mistrzostwach świata. Pierwszym z „WuRCów” pojadą Rafał Molgo i Rafał Marton, a drugim Jakub Grochola (nie podał jeszcze nazwiska pilota).
Kolejną konstrukcją znaną ze światowego czempionatu jest Ford Escort Cosworth. Za jego kierownicą usiądzie Marek Suder – mistrz Polski w rajdach historycznych, a także triumfator Rajdu Świdnickiego, którego pilotować będzie Marcin Kowalik.
[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2025
[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. runda Millers Oils HRSMP 2025
Program 53. Rajdu Świdnickiego
Sobota, 26 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 37,3 km):9:00-12:00 – odcinek testowy: Bystrzyca – Julianów (6,55 km)
14:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
15:30 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
16:37 – OS 2: Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km)
17:23 – OS 3: Kamionki – Sierpnica (16,3 km)
18:47 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
19:20 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
19:30 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min)
Niedziela, 27 kwietnia (7 odcinków specjalnych, łącznie 109,8 km):
7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min)
7:28 – OS 5: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
8:35 – OS 6: Miłków – Kamionki (12,9 km)
9:18 – OS 7: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
10:51 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
11:34 – OS 8: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
12:41 – OS 9: Miłków – Kamionki (12,9 km)
13:24 – OS 10: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
14:57 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
15:40 – OS 11: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (Power Stage, 18 km)
18:30 – ceremonia zakończenia zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
tekst: rsmp.pl, fot. rsmp.pl/Kaja Wróblewska, Tomasz Klenka
Zapraszamy do polubienia fanpage MotoReporter na Facebooku, aby być na bieżąco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz